Sammanfattat

I fredags var det fest för alla utbytesstudenter och efter festen for flera av oss in till Suwon station där det finns klubbar. Vi klubbade till 4.30 och efter det gjorde fötterna så ont!
.
Igår var vi ett gäng till home+, ett köpcenter som ligger 10minuter bort med buss. Det införskaffades två par linnen då jag tänkte "svensk höst" när jag packade. "Svensk höst" stämde inte alls in med den varma och fuktiga vädret här. Vi har ungefär 25 grader varmt och natten är aldrig kall. Tillskillnad från hemma behöver man aldrig ta med sig en kofta för att skydda sig mot nattlig kyla.
.
.
Bilden är från veckan då vi strosade runt utanför campus. Det finns många barer och resturanger även ett litet antal affärer och en marknad där det finns billig frukt och fisk och dessa små koreanska rätter som jag inte alls bekantat mig med ännu.
.
Men jag är på väg att bekanta mig det lokala cuisine. Jag testar allt som erbjuds. Nationalrätten kimchi, någonslags kål i en stark röra, har jag testat flera gånger men det är alldeles för kryddstarkt. Jag har även varit på en restaurang som serverade nudlarna i ett isbad. Maten skiljer mycket från våran men den är väldigt god. Ofta på restaurangerna dukar dom upp varsin skål med ris/nudlar. Förutom ris/nudlar delar alla runt bordet på en massa små skålar med grönsaker i olika dessingar. Även en soppa och någon typ av tilllagat kött delar alla runt bordet på. Det går bättre att äta med pinnar än jag trodde. Även om alla pinnar är av metall och det är extra svårt att greppa maten med dom så räcker några dagars träning för att kunna äta med hyfsat bordsskick.
.
Annyeonghi gaseyo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0