Hur man gör kursval i Sydkorea

Den här veckan har jag lärt mig ett aning annorlunda sätt att byta kurser. Tydlingen så har första skolveckan i Sydkorea ingen obligatorisk närvaro eftersom man ska ha möjligheten att gå runt på slumpvisa kurser man är intresserad av och "kolla läget". 

Den här veckan har varit hemsk för oss ingenjörer eftersom de koreanska proffessorerna ibland får för sig att kursena inte längre ska hållas på engelska utan på koreanska. Detta betyder givetvis att vi utbytesstudenter blir utsparkade. Det är ingen idee att protestera det är bara att ta sitt pick och pack och gå. Inte rättvist men sant.

Av oss utbytesstudenter är det mest ingenjörernasom kommer i kläm eftersom vi är så få. Buissness/ekonomisutdenterna klarar sig betydligt bättre.

Det är trist att bli utkastad från kurserna man valt eftersom valmöjligheterna var få redan från början och de blir bara färre varje gång man blir utsparkad. Jag har tvingats byta ut hela mitt schema eftersom ingenjörskurser måste jag ju ha och "dom roliga" kurserna hamnar i sista hand. Vad jag kommer läsa för kurser under terminen ska ni få veta nästa vecka. Då vet kanske även jag hur det blir.

Idag gick jag på en energikurs på graduate nivå. För dem kurserna måste vi få tillstånd av professorerna att läsa. Jag hann inte mer än in på lektionen och presentera mig så tittade professorn på mig och sa "I do not accept. You may leave". Jahapp. Jag behövde verkligen den kursen. Men igen .. nej.  

Ju elakare människor man träffar på desto snällare blir alla andra.. Universum har ett underligt sätt att leverera en balans och ge oss alla ett ganska bra genomsnitt av medgång. (och motgång). Ett bevis på detta är att jag faktiskt kom in på en ny kurs idag i automatisering så även om jag blev utsläng från en så fick jag ju en annan. Nu har jag två kurser, tre kvar innan kvoten är fylld. Så här har hela veckan varit för mig. En dag i taget. Plus en kurs minus en annan. Nästa vecka kanske jag har kommit upp i fem kurser som det krävs att jag ska läsa.

Ikväll är det fest iallafall.

Annyeonghi gaseyo. 

Kommentarer
Postat av: Victoria

Men fy vad hemskt att du blir utkastad från kurserna!

Ha så kul på festen ikväll, jag och ebba saknar dig!

2011-09-01 @ 12:31:43
URL: http://vigan.blogg.se/
Postat av: luuuu

SÖTIIIS underbart att kunna läsa vad som händer dig :-* låter som att trots tjorv med kurserna, så har du det bra!! och som att korea har bra uteliv att erbjuda, som vi gillar!

2011-09-03 @ 08:07:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0